Rekabet Kanunu Tasarısı Tartışılıyor
İSTANBUL BAROSU
TÜKETİCİ VE REKABET HUKUKU MERKEZİ
02.05.2014
REKABET HUKUKU DÜNYASI TARTIŞIYOR:
REKABET KANUNU TASARISI VE CEZA YÖNETMELİĞİ TASLAĞI'NIN GETİRDİĞİ YENİLİK VE TARTIŞMALAR
İstanbul Barosu Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku merkezince düzenlenen ‘Rekabet Kanunu Tasarısı Ve Ceza Yönetmeliği Taslağının Getirdiği Yenilik ve Tartışmalar’ konulu panel 2 Mayıs 2014 Cuma günü saat 9.15-17.00 arasında Çağlayan’daki İstanbul Adalet Sarayı Konferans Salonunda yapılacak.
Program:
Açılış Konuşması
1.Oturum:09:30 - 12:00
Oturum Başkanı: Prof.Dr. Ercüment Erdem
Panalistler:
Prof.Dr. Yılmaz Aslan
Ali Ilıcak
Av. Dr. Kemal Erol
Av. Dr. Hikmet Koyuncuoğlu
Fatih Mustafa Özyeşil
2.Oturum: 14:00 - 16:30
Oturum Başkanı: Av. İsmail ALTAY
Panalistler:
Av. Haluk Arı
Salim Aydemir
Yrd.Doç.Dr. Muzaffer Eroğlu
Dr. Fevzi Toksoy
Av. Celal Ülgen
Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun İhlali Halinde
Verilecek İdari Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik Taslağı
TS/ŞİB/14-23
Amaç ve kapsam
MADDE 1– (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 4 üncü[1] ve 6 ncı[2] maddelerinde yasaklanmış davranışlarda bulunan teşebbüs ve teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyeleri ile bunların yönetici ve çalışanlarına, aynı Kanunun 16 ncı[3] maddesi uyarınca verilecek idari para cezasının tespitine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri uygun olduğu ölçüde 4054 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yasaklanan davranışlarda bulunanlar bakımından da uygulanır.
Temel para cezasına esas alınacak tutarın belirlenmesi
MADDE 5– (1) Temel para cezasına esas olacak tutar, ihlale katılan teşebbüsün ihlalle doğrudan ya da dolaylı biçimde ilgili bulunan mal ve hizmetlerine ilişkin ilgili pazar cirosu esas alınarak tespit edilir. Bu ciro, ilgili pazarda nihai karardan bir önceki mali yıl sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa nihai karar tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan ve Kurul tarafından hesaplanacak olan yıllık net satışlardan oluşur.
(2) Teşebbüslerin ilgili pazar cirolarının hesaplanmasında, 2010/4 sayılı Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ'in cironun hesaplanmasına ilişkin hükümleri dikkate alınır.
(3) Teşebbüs birlikleri tarafından gerçekleştirilen ihlal üyelerin faaliyetleriyle ilgiliyse, kural olarak üye teşebbüslerin ilgili pazar ciroları toplamı esas alınır.
(4) İhlalin gerçekleştiği pazarda faaliyeti olmamasına rağmen ihlale iştirak eden teşebbüslere Kabahatler Kanununun 14 üncü maddesi uyarınca idari para cezası verilir. Bu teşebbüsler bakımından, iştiraki oluşturan davranışın ilgili bulunduğu pazardaki ciro esas alınır.
Temel para cezasının belirlenmesi
MADDE 6- (1) Temel para cezası ihlalin ağırlığı ve süresi esas alınarak belirlenir. Bu çerçevede Kurul, her bir teşebbüs veya teşebbüs birliği için ilgili teşebbüsün veya teşebbüs birliğinin piyasa gücünü, ihlalin niteliğini, ihlal neticesinde gerçekleşen veya gerçekleşmesi muhtemel zarar gibi unsurları dikkate alarak, 5 inci maddede belirtilen cironun % 30’una kadar belirleyeceği miktarı ihlalin gerçekleştiği yıl sayısı ile çarparak temel para cezasını tespit eder. Bu hesaplamada ihlalin 12 aydan kısa bölümleri bir yıl, altı aydan kısa süren müteakip her bir bölümü ise altı ay olarak kabul edilir.
(2) Rakipler arasında fiyat tespiti, müşteri veya pazar paylaşımı, ihalelerde danışıklı teklif verme, arz miktarının kısılması, her türlü alım ve satım koşullarının belirlenmesi gibi ağır ihlaller için birinci fıkrada belirtilen temel para cezası oranının üst hadde yakın tespit edilmesi esastır.
Ağırlaştırıcı unsurlar
MADDE 7- (1) Aşağıdaki koşulların varlığı halinde, ilgili teşebbüs bakımından temel para cezası, her bir bentteki ağırlaştırıcı unsur için %50’yi, toplamda ise bir katını aşmamak üzere Kurul tarafından artırılır.
(2) Kurul tarafından bir teşebbüsün rekabet ihlali yaptığının tespit edilmesinden sonra, gerekçeli kararın tebliğ edilmesinden itibaren sekiz yıl içerisinde Kanunun aynı teşebbüs tarafından tekrar ihlali halinde her bir ihlal için temel para cezası bir katına kadar artırılır. Bu fıkra hükmünün uygulanması bakımından gerçekleşen ihlallerin Kanunun aynı maddesine ilişkin olması gerekmez.
Hafifletici unsurlar
MADDE 8– (1) Kurul, aşağıdaki gibi koşulların varlığı halinde idari para cezasında her bir unsur için 1/3 oranına kadar indirim uygular:
a) Rakipler arasında fiyat tespiti, müşteri veya pazar paylaşımı, ihalelerde danışıklı teklif verme, arz miktarının kısılması, her türlü alım ve satım koşullarının belirlenmesi gibi ağır ihlaller hariç olmak üzere, Kurul tarafından incelemeye başlanıldığından haberdar olunması üzerine ihlale son verildiğinin ilgililer tarafından ispat edilmesi,
b) İhlal neticesinde ortaya çıkan zararın kısmen veya tamamen tazmin edilmiş olmasının ispat edilmesi,
c) Pişmanlık Yönetmeliği kapsamı dışında ve yasal yükümlülüğün ötesinde Kurul ile işbirliği yapılması,
d) Teşebbüsün kayda değer ölçüde rekabetçi davranışlar da sergilemek suretiyle ihlale katılımının sınırlı olduğunu ispatlaması. Bir teşebbüsün anılan ihlale diğer teşebbüslere göre daha kısa süreli katılması hali temel para cezasının tespitinde dikkate alındığından bu kapsamda ayrıca indirim nedeni olarak değerlendirilmez.
(2) Kurul tarafından bu madde uyarınca idari para cezasında yapılacak indirim oranı toplamda ¾ ü aşamaz.
Caydırıcılık
MADDE 9 - (1) Cirosunun kayda değer bir kısmını ihlalle ilişkili mal ve hizmetlerin satışları dışındaki satışlardan elde eden teşebbüslere uygulanacak idari para cezası, caydırıcılığın sağlanması amacıyla Kurul tarafından artırılabilir.
(2) Teşebbüslerin ilgili pazar cirolarının ihlaldeki ağırlıklarını gereği gibi yansıtmadığı ya da verilen idari para cezasının ihlal nedeniyle elde edilen kazancın üzerinde olması için gerektiği hallerde cezada artırım yapılabilir.
Ödeme güçlüğü
MADDE 10- (1) Verilen idari para cezasının teşebbüsün iktisadi faaliyetini sürdürebilmesini ciddi şekilde tehlikeye atacağının objektif delillerle ispat edilmesi halinde Kurul, istisnai olarak ve teşebbüsün talebi üzerine, ödeme güçlüğü nedeniyle idari para cezasında indirim yapabilir.
Yasal üst sınır
MADDE 11– (1) Bu Yönetmelik hükümleri gereğince belirlenecek idari para cezası miktarı, ceza verilecek teşebbüs ile teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyelerinin nihai karardan bir önceki mali yıl sonunda oluşan veya bunun hesaplanması mümkün olmazsa nihai karar tarihine en yakın mali yıl sonunda oluşan ve Kurul tarafından saptanacak olan yıllık gayri safi gelirlerinin yüzde onunu aşamaz. Bu sınırı aşan idari para cezaları, ceza verilecek teşebbüs ile teşebbüs birlikleri veya bu birliklerin üyelerinin yıllık gayri safi gelirlerinin yüzde onuna indirilir. Bu oranın belirlenmesinde, ihlali gerçekleştiren birim ile Kanunun 3 üncü maddesi çerçevesinde ekonomik bakımdan bir bütün teşkil eden birimlerden meydana gelen teşebbüslerde, yurt içi ve yurt dışı toplam yıllık gayri safi gelirleri dikkate alınır.
Yöneticilere ve çalışanlara verilecek idari para cezası
MADDE 12– (1) Koordinasyon, organizasyon, teşvik ve ikna gibi eylemlerle ihlalin oluşmasında veya uygulanmasında aktif rol oynayan teşebbüs yöneticileri ve çalışanlarının her birine ayrı ayrı, ihlaldeki rolü ve mali durumu gibi hususlar dikkate alınarak, teşebbüse verilen cezanın yüzde beşine kadar idari para cezası verilir
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmelik, yürürlüğe girmesinden önce başlatılan ancak soruşturma raporu tebliğ edilmemiş olan soruşturmalar hakkında da uygulanır.